Negyedszer is szólt nekem a "Do toho" Kassán

2011.10.03. 07:46

megjegyzés

Korábbi bejegyzésemben említettem, hogy a már családi hagyománynak számító Kassai Félmaratont nem fogom kihagyni. Utólag azt mondom, hiba volt úgy gondolni, hogy nem célirányos felkészüléssel, hanem a többéves rutinra alapozva egy könnyed versenyt fogok futni. 1:47-nél rosszabb időt itt még nem futottam, egészen tegnapig. 1:55.30 lett az órám szerint. Örülnöm kellene,  mert 2 órán belül sikerült, de mégsem felhőtlen az örömöm, mert félútig több volt ebben. Ne rohanjunk előre! Szombaton egy óra körül indultunk itthonról a kis családommal. Sátoraljaújhelynél megvártuk futótársainkat, majd onnan együtt Kassára kocsikáztunk, miközben a hegyeket bámultam, amik arrafelé vannak. Ott jókat lehetne edzeni a Mátrabércre, de hess, most városi verseny lesz!

A megszokott szálláshelyünket könnyen megtaláltuk, lecuccoltunk és bementünk a főutcába (ul.Hlavna) a rajtszámot felvenni. A szokásos futómárkák kitelepült sátrai fogadtak bennünket. A Mizuno láttán megdobbant a szívem. Óh, igen! Hamar észhez tértem, mert sajnos leárazás nem volt, semmit nem vettem, de legalább megfogdostam néhány kultikus cipőt, megszagoltam, forgattam. Sajnos Wave Prophecy nem volt, de láttam egy hasonlót, a Wave Tornadót, ami tudtommal röplabdacipő. Ott volt a Mizuno lábtesztelő kamionja is, ahol sorban állás után bárki megtudhatta, milyen típusú cipőre van szüksége. A képek lejjebb vannak egy kis aláírással. A rajtszám átvétele után még egyéb akciók reményében végigtúrtuk az összes sátor összes futócuccát, de itt bizony árkartell lehetett, mert kedvezmény nem nagyon volt. Már sötétedett, amikor visszatértünk a szállásunkra a GPS-ért, mert a tésztaparti helyszínét nem találtuk, térképünk nem volt, magyarul egyre kevesebben beszélnek, angolul meg ugyanannyira tud minden rendőr, mint nálunk, semennyire. Sötétben értünk a tésztaparti helyére, ami egy művház lehet. A hatfős társaságunkból ketten futottunk, de a 91 éve csúcspontját élő magyar-szlovák testvériség ellenére mindenki kapott ennivalót. Az asztalon találtunk még néhány fel nem használt sörjegyet, beálltam ismét a sorba, kell a vitamin, sőt egyet még haza is vittem. A szállásunkon egy pohár villányi kékoportó után a repisört is lenyomtam még, biztosra kell menni a vitaminokat és ásványokat illetően. 10 órakor már ágyban voltam. Rosszul aludtam, forgolódtam, új helyen az első éjszaka mindig nehéz. Öt óra előtt nem sokkal felébredtem, elaludtam a nyakamat, ami miatt egy kicsit fájt a fejem is hátul. Enni alig bírtam, két pogácsát tudtam letuszkolni a torkomon és egy pohár teát. Nyolc óra körül indultunk a már megszokott helyünkre. Sikerült a kassai uszoda előtti parknál megállnunk, miután a zebrán átengedtem Bogár Jánost. Vigyorgott ránk, mert a számról leolvashatta, hogy a többieknek éppen ecsetelem, ki megy át előttünk az úton. Kikászálódtunk a kocsiból, és szokásomhoz híven nem melegítettem be. Megnéztük az uszoda előtti parkban a bemelegítőket, le is fényképeztem, aztán a rajthoz sétáltunk. Feleségemmel és a gyerekekkel elbúcsúztunk egymástól, megbeszéltük, hol tudnak nekünk integetni, aztán beálltunk a rajtzónába. 8.55-kor elstartoltak a kerekesszékesek és a görkorisok, pontban kilenckor pedig egy pisztolydurranással (lövésnek elég béna hangja volt) elindultunk mi is. 45 másodperc alatt átértem a rajtvonalon és rögtön beálltam a középső fősodorba. Miért oda? Azért meg a főutcán, kb. 200 méterre lévő bazilikát két oldalról kerüli meg az út és csak az Opera után ér össze ismét, tehát az elválás után éppen szélen leszek. Itt vigyázni kell a macskakövekre, amik a már nem létező villamos sínjei között vannak. Itt nem nagyon kellett előzgetnem, mert majdnem mindenki egy tempót futott. Aki már futott tömegrendezvényen, az tudja, mit jelent az elején előzgetni, a sok ritmusváltás, szökellés ide-oda, hova férek még be, nem akad össze a lábunk, stb. Ez sok energiát felemészt, rögtön az elején.

Szeretem a kassai versenyt. Itt valami miatt nem éreznek késztetést a duplaseggű csajok, hogy elinduljanak 21 illetve 42 km-en. Vagy nem készteti őket semmi/senki, hogy indulj, legyőzhető táv, gyere, megcsinálod, vásárolj ezt, ezzel menni fog. Ha beledöglesz, akkor is végigkergetünk a pályán egy záróbusszal! Aztán hetekig olvasgathatjuk a blogokban, Facebook bejegyzésekben, hogy jaj, félek a záróbusztól, mi lesz, ha utolér, stb. Válaszom: ne indulj el, készülj fel úgy, hogy legalább 21 km-n keresztül futómozgással végig bírjál menni a pályán. Ez FUTÓverseny! Futva illene teljesíteni. Kassán talán 2-3 embert láttam, aki belesétált. A szlovákok tiltják a zenehallgatást a verseny közben, a kiírásban fel is hívják rá a figyelmet, hogy kizárják, aki fülhallgatóval fut.

"For all runners, listening to music and wearing headphones during the race is strictly forbidden! Violation of this rule can  lead to disqualification"

Legyen ott mindenki a pályán, figyeljen a másikra, a jelzésekre. Ez közösségi megmozdulás, halljuk egymás lihegését, fújtatását, szuszogását. A rajtnál nem volt kütyük bizgerélése, egy ember felkarján láttam egy pántot, de abban is gél volt. Jó ez így. Az első két kilométerem elég gyengén sikerült a macskakövek miatt, de a harmadik km-t már egy picit meghúztam. Tudtam, hogy a kétórás eredményhez 5.41-es ezreket kell futnom. Az első kettő éppen annyi lett. Elvesztegetett időnek éreztem, picit gyorsítottam. Az volt a tervem, hogy az elején még éppen a kényelmes tempó határán megpróbálok másodperceket gyűjteni, hogyha elfogyna az erő a végére, akkor azt felélhetem és még mindig két órán belül vagyok. A negyedik és ötödik km 5.20 körül sikerült, de kényelmesnek éreztem a tempót. Ez a rész egy erdőn keresztül vezet, itt a futók 30%-a megcélozza a bokrokat és könnyít magán. Fejben már számoltam, mennyivel vagyok beljebb, mint két óra. A hatodik és hetedik km gyorsan meglett, 5.04-5.06-os tempó és még mindig kényelmesnek éreztem. Pulzus 160 körül. Gyorsítanom kellene. Nem szabad, messze még a vége. Az első frissítőpontot kihagytam, pedig rendesen sütött már a Nap. Szomjas nem voltam, de a víz szakadt rólam. A frissítőállomásokat 200 és 100 méterrel előtte már jelzik, sőt azt is, hogy torlódás várható. Klassz! A 8. km után van egy kis emelkedő, ott belehúztam, megmutattam, nem múltak el nyomtalanul a hegyekben töltött órák. Ekkor értünk a 9. km-hez, az uszodához, ahol a családom biztatott. Csak egy pillanatra láttam őket, mert itt végig tömött sorokban állnak az emberek és kiabálják, hogy "do toho" illetve "podme, podme". A 10-11 km mindig holtpont szokott lenni, de nem is fizikailag, inkább szellemileg. Egy kétszer kétpályás úton kell futni, baloldalon valami ipari dolog. Ez a rész nem annyira szép. Aztán egy éles jobbkanyar és irány a belváros ismét. Itt, a 12. km-nél jött elő az a gondolatom, hogy mikor lesz már vége. Rossz előjel! Nem szabad ilyenre gondolni. Itt is sikerült még 5.04 körül futni. A belvárosnál van egy fordító, aztán a 13. km. Azt valami miatt már nagyon vártam. Ott átkonvertáltam a fejemben a hátralévő távot a Sóstói erdőbe. Kedden ezt 4.46-os ezrekkel toltam le. A 14. km-hez már 5.15-ös ezrekkel értem. Lassulok, de még nem rossz ez az idő sem. Egy üres busz kanyarodott mellém, amiben megfigyeltem a mozgásomat és a testalkatomat. A mozgás még futós volt, de a testalkat alapján ott elhatároztam, hogy ismét diétáznom kell. Medve Kassán! A 15. km-ig eldöntöttem a fejemben, hogy szétcsúsztam és éhes vagyok. A 16. km-hez már csak 5.22-es ezrekkel érkeztem, a családomnak akartam szólni, de nem bírtam. Hoppá, az új cipő nyomja a bal nagylábujjamat! Aztán a térdem is elkezdett fájni. Meg akarok állni. Nem sétálni, hanem megállni. Szerencsére ezek 2-3 perc alatt elmúltak. Aztán elgondoltam testemet, mint egy összekevert kirakót (Puzzle) és elkezdtem fejben kirakni, hátha össze tudom magamat szedni. Már csak 5 km, menni fog. Árnyékba húzódtam, ott futottam. Állandóan az órámat néztem, amin a köridőt figyeltem, abból megsaccoltam, milyen messze van a következő km jelzés, ahonnan eggyel kevesebbet kell futni. Hol is járnék a Sóstói erdőben? Hú, még csak ott? Ez megint a fejben szétesés jele. Ne ilyenen gondolkodjak már! A 18. km után van a célegyenes ráfordító, de még két és fél km. Innom kellene lassan, legközelebb a 20. km-nél tudok. Addig eljutottam, sikerült kikapcsolni az agyamat, hunyorogtam előre. Valami rockbanda zúzott a 19.km-nél, nagyon jó volt. Idefelé, a 2. km környékén még sikerült egy sátánvillát mutatni és bólogatni, most visszafelé nem. A 20. km-nél egy csajszi félliteres ásványvizet nyom a kezembe. Egyet kortyolok, aztán cipelem magammal tovább. A tökömbe, máshol nincs víz, én meg dobjak el egy fél liternyit? Nem fogom, beviszem a célba. Meglepetésemre volt még egy frissítőállomás 200 méterrel arrébb. A hivatalos. Nekem a 20 km-s görkorisok befutóvizéből adtak az előbb. Itt elvettem a kedvenc piros, csücsöri szájú, műanyag, kétdecis palackban lévő izoitalt. Itt már lassan futottam, tudtam inni nyugodtan. Sebességem 5.56 perc/km volt ebben a pillanatban. A félliteres palackot pedig bedobtam a még befóliázottak közé. Utánam lehet inni. Ha-ha-ha. Ez, a befutó km-em volt a leglassabb, 5.56 perc/km. Bár ez 1,1 km,de akkor is rettenetesen lassú a verseny közbeni 5.04-5.06-hoz képest. Két éve ugyanitt futottam 1:43.17-et. 12 perc! Arra felkészülten és könnyebben érkeztem. Jövőre, az ötödik kassai félmaratonomon 1:50 alá szeretnék menni. Az idei időt nem lesz nehéz megdönteni, mert ez gyalázatosra sikeredett. És akkor a képek!

A rajt / cél kapu egy nappal előtte.
Mizuno rajongók Paradicsoma!
50 évvel ezelőtt, Abebe Bikila nyerte meg a verseny. Egy emlékfal a regisztrációnál.
Nem csak a Mizuno állított ki.
Lábvizsgálat
Kell ennél jobb hely? A felső sorban a Wave Enigmák!
 
 Tésztával töltjük a szénhidrát raktárainkat.
 
 Nealkoholicke
 
 Gasztrosznoboknak
 
 Itt lehet bemelegíteni.
 
 Én csak néztem, nem akartam őket zavarni.
 
 Onnan fogunk indulni, csak a másik oldaláról.
 
 Ez már a másik oldala, a lajtos kocsi mögött a rajtzóna.
 
 Ilyen sorfal van az útvonalon végig. Ez a 9. km környéke.
 
 A kompressziós zokni itt is hódít.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mizuno.blog.hu/api/trackback/id/tr813273525

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2011.10.03. 11:36:10

megtörtént veled minden, aminek nem kéne egy versenyen. :)
nagy utazás, rossz alvás, új cipő, nem bemelegítés, nem frissítés, dombra meghúzás, eléhezés...
azért helytálltál rendesen! :)

nekem viszont nem tetszik a szigor, hogy ne legyen zene, ez szerintem magánügy, ahogy az is, hogy küzdeni akar-e vki a záróbusszal.
azzal nem értek egyet, hogy vki 7 meg 8 perc fölötti tempóval induljon versenyen, mert felesleges önkínzás, de ha ő maga úgy érzi neki ez jó, akkor lelke rajta.

BGy · http://babosi.blog.hu 2011.10.03. 12:19:24

@rrroka: indulhatnak 7-8 percesek is versenyen, de ne félmaratonon és maratonon. Menjenek 5-10 km-re, ott fejlődjenek és utána félmarcsi. Végig kell járni a lépcsőfokokat. Mostanában mindenki a félmaratonnal kezdi, lassan az lesz az alap. Vegyük egy kicsit komolyabban.

csiripiszli12 · http://kedvesazelet.blog.hu/ 2011.10.03. 18:54:38

Látom, megküzdöttél, gratulálok! :)
"Medve Kassán!" Na, ettől kidőltem :D

Záróbusz miatt én is paráztam a Vivicittá előtt, volt is rá okom, mert előtte csak talán kétszer futottam dupla szigetkört, azt is 7 perc felett. Viszont két nappal később volt a szülinapom, ezért muszáj volt indulnom, és jól is tettem, hogy indultam :) Amúgy azt én is érzem, hogy mostanában mintha a félmaraton lenne a beugró, nem is értem, miért van így.

Raиdoм_ · http://miemva.blogspot.com/ 2011.10.03. 19:54:38

@BGy: Osztom a véleményed! Sokkal szimpatikusabb volt a Kassai versenyben, hogy nem kellett gyalogló embereket kerülgetni.
Élveztem, hogy 1 perc alatt átértem a rajtkapun. Kicsit olyan mintha itthon csak a résztvevők számára hajtanának.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2011.10.04. 05:18:32

@Raиdoм_: nem _csak_ arra hajtanak, de nagyon fontos dolognak tűnik, annyira hogy nekem a vivicitta már évek óta felejtős, mert túl sokan vannak és idén a nike is elérte ezt a szintet, köszönhetően a nagyon keskeny rajtzónának.

BGy · http://babosi.blog.hu 2011.10.04. 06:04:09

@rrroka: @Raиdoм_: Bécsben 30 ezren indultunk, mégsem volt tömegnyomor, mindenki abba az időzónába állt be, amit tényleg tud is futni. Kassán ez volt a 88. verseny, és nem a végtelen tömeg elérése a cél, hanem megtartani a verseny jellegét. Pesten a Nike az emberek többségének nem verseny, hanem rettegés a záróbusztól, aztán két hétig talpra sem bírnak állni. Kétszer indultam, többször nem fogok.

Raиdoм_ · http://miemva.blogspot.com/ 2011.10.04. 06:46:19

@BGy: Lehet nem leszek szimpatikus én se a véleményemmel, de a Nike félmaraton most, hogy van már egy összehasonlításom nekem se nyerő.
A Vivicittá olyan verseny aminek futást népszerűsítőnek kell lennie és megmozdítani az embereket tavasszal, hogy őszre egy komoly versenyre is benevezzenek. Nekem első 10 kilis versenynek ideális volt és szerintem tisztességesen lefutottam.
Az EDF-et idén már kihagytam, mert tavaly elment tőle a kedvem. Értem én, hogy nem a verseny a lényeg, de annyira nagy volt a tömeg és kicsit se voltak tekintettel egymásra az emberek amit idén nem akartam átélni.

Kassa a második külföldi versenyem és eddig csak pozitív élményekkel jöttem haza.

Jó a frissítés szerintem Kassán nem volt tökéletes, de erről majd írok blogbejegyzésemben. Már elkezdtem írni.
@rrroka: Igazad van! Nem kizárólag a létszámra hajtanak, de igazán lehetne valami limit. Na és nem kell büszkén hirdetni mekkora rekordszámú résztvevő volt, holott közben a mezőny végének nem jutott víz.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2011.10.04. 06:46:59

@BGy: hát azért nem az emberek többségének. :D de a marketing hatására kialakult egy ilyen réteg ez kétségtelen.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2011.10.04. 06:50:48

@Raиdoм_: az éjszakai futásra sem megyünk egy ideje, 3-4 éve már lehetetlen volt futni rajta. nem gyorsan, hanem ugy egyáltalán folyamatosan. nagyon jó, hogy este, meg lámpák, meg tüzijáték, de versenyértéke nem sok van ez egy futó buli és kész.

Raиdoм_ · http://miemva.blogspot.com/ 2011.10.04. 06:52:52

Ja és lehet nagyképűség leszólnom egy félmaratont, mikor csak most futottam le a másodikat, de úgy érzem már az elsőt is megfelelő komolysággal vettem és tisztességesen teljesítettem.

kg_kilo 2011.10.05. 23:18:54

En csak gorkori-versenyekrol tudok nyilatkozni, de a szlovakoknal annak is nagyon jo feelingje van.
Nem 3 ember bamul meg tatott szajjal, hogy "emmegmifeleallat", hanem sorfal, taps, biztatas (magyarnak is).

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2011.10.06. 06:25:55

@kg_kilo: azért egy futócuccos emberről nehéz megmondani h magyar-e. :)

kg_kilo 2011.10.06. 12:07:16

@rrroka: az igaz, de a valogatott mezrol konnyu :) (na jo, az nem en szokok lenni).
Na meg kaptam en mar a szpikertol is, hogy 'gyere gyere gyere'. Vagy az szlovakul is jelent valamit? :D

Raиdoм_ · http://miemva.blogspot.com/ 2011.10.06. 14:26:57

@kg_kilo: Én azt hallottam verseny közben, hogy "ügyes". Állítólag azt félreértettük és csak hasonlított a magyarra.

Szerintem az is fontos, hogy mennyire találkozik a hétköznapi ember ezekkel az sporteseményekkel. Kassán Citylight -okon reklámozták a versenyt, ami azért azoknak is feltűnik akik csak a villamos után futnak.

azilinha · http://futobarom.blog.hu/ 2011.10.06. 16:27:22

Akármilyen is lett, gratulálok a teljesítéshez. Azért kell néha bénát is futnunk, hogy később legyen mihez viszonyítani. :-)

helga84 · http://lhrunner.blogspot.com/ 2011.10.09. 00:22:51

Hihi, hat en ezen a bejegyzesen szetrohogtem magam! A kepalairasok a legjobbak! :D
De komolyan... legyszi ne vedd rossz neven, de nem lehet, hogy a szenvedesed fo oka az elozo esti tulzott asvanyianyag-potlasban keresendo? :)) Marmint, nem azert hogy tul sok, csak sor, bor, majd ra megint sor? Vagy rosszul ertem es a sorok nealko-k voltak?
A duplapopoju csajok (es fiuk!!) topicban egyet ertek, induljanak nyugodtan, csak teljesitheto tavokon, es ha lehet ne az elso sorbol. Tiszta ideg vagyok, ha elottem egy ilyesmi futotars kiugrat, mint a 2 eves csiko, en meg rogton kerdezem magamat, hogy ha o ilyen tempoban fogja nyomni, akkor en itt mit csinalok.. :) Tok jo lehetett, hogy ez nem volt tema!
Mit mondott a Precision Fit, a Wave Rider a te modelled? Kivancsi vagyok!!

helga84 · http://lhrunner.blogspot.com/ 2011.10.09. 00:24:44

Ja igen, es a zene tok jogos!! HA tomegben fut az ember, akkor igenis figyeljen oda masokra, a hatulrol es oldalrol jovokre is. Nagyon veszelyes ES idegesito tud lenni, amikor walkman-es futo magarol megfeledkezve szlalomozgat...

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2011.10.09. 14:34:45

@helga84: én is arra gondoltam, h másnapos bolt... :D

2011.10.10. 01:35:23

@rrroka: @helga84: A nealkoholicke szerintem elég egyértelmű... :D

Amúgy háziorvosom azt mondta-egy brutál idegbecsípődésem kapcsán-az alkohol a legjobb izomlazító! (meg persze jó meginni egy sört v. fröccsöt!!!)

BGy · http://babosi.blog.hu 2011.10.10. 08:06:27

@helga84: @rrroka: alkohol csak a borban volt, de abból 1 deci jutott mindenkinek. Nem másnapos voltam, inkább aluledzett, béna, puhapöcs. Most egy hét kimaradt, de belehúzok, mert egy hónap múlva Miskócon lesz a Barátság Maraton, ott a féltávot ismét megpróbálom a kis csapatommal.
A cipőt már szétbontottam, csak nincs időm bejegyzést írni róla.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
süti beállítások módosítása